:unibet-logo:Politikerveckan i Almedalen står för dörren och slutspurten i valrörelsen drar igång på allvar. Samtidigt duggar opinionsmätningarna tätt, ofta med motstridiga prognoser från dag till dag. I bjärt kontrast till detta står de politiska oddsen, menar Sveriges ledande politiska oddssättare Lennart Ehlinger på spelbolaget Unibet.
– Politiska odds är mer träffsäkra och tillförlitliga som prognosverktyg. Oddsen tar hänsyn till fler faktorer och är därmed inte utsatta för lika stora svängningar som opinionsmätningarna, säger statsvetaren Lennart Ehlinger som jobbat med politisk oddssättning i över 10 år.
Spel på politiska odds har länge varit etablerat utomlands, exempelvis i England och USA, och fick något av ett genombrott i Sverige i samband med förra riksdagsvalet 2006. Då visade Unibets odds att Alliansen skulle vinna med 49% av rösterna mot 46% för det rödgröna blocket. Det blev 48,24% mot 46,08%. Lennart Ehlinger förutspådde också, tvärtemot opinionsundersökningarna, bland annat Junilistans intåg i EU-parlamentet 2004.
Valdeltagandet ökar och Alliansen vinner
Unibets odds inför valet 2010 pekar bland annat på att Socialdemokraterna blir största parti men att Alliansen vinner valet.
En satsad hundralapp på en Alliansseger ger i dagsläget 170 kronor tillbaka. Kristdemokraterna och Centerpartiet klarar riksdagsspärren, precis som Sverigedemokraterna. Oddsen visar även att valdeltagandet ökar och landar på över 81,5%.
– Moderatrösterna sprids till andra borgerliga partier. Kristdemokraterna är ett parti som brukar få stödröster och så blir det förmodligen även den här gången, säger Lennart Ehlinger.
Odds vs opinionsmätningar
– Oddsen tar hänsyn till fler faktorer än opinionsmätningar. Trender, aktuella händelser och historiska faktorer påverkar oddssättningen.
– Oddsen är beroende av spelarna. Hur insatserna fördelas har betydelse för hur oddsen blir.
– De slutliga oddsen sätts av en analysexpert med stor erfarenhet på området.
– Den längsta tidsserie över dagliga politiska odds som finns är en oddsbörs vid University of Iowa, Iowa Electronic Markets (IEM,) som erbjudit politiska spel i över tjugo år. Inför de fyra presidentvalen från 1988 till 2000 publicerades sammanlagt 596 opinionsundersökningar. När man jämför dem med IEM:s odds vid samma tidpunkter, visar det sig att IEM i tre fall av fyra var mer precis i sina prognoser.
Skriven den 1 juli, 2010